راهنماي خريد آجيل و شيريني عيد


 






 
آجيل يكي از خوراكي هاي پرطرفداري است كه هميشه در ليست خريد عيد جاي دارد. آجيل، كلسترول خون را پايين مي آورد و خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را كم مي كند. همچنين منبع پروتئين، ويتامين ها و مواد معدني مختلف است. البته اين را هم بدانيد كه در تهيه انواع آجيل از مقادير زيادي نمك استفاده مي شود و بنابراين مصرف بي رويه آن، ممكن است عوارضي را به خصوص براي بيماران قلبي عروقي، افراد مبتلا به فشار خون و بيماران كليوي به همراه داشته باشد. هنگام خريد آجيل اين نكات را به خاطر داشته باشيد :
1- تا حد امكان آجيل عيد خود را از فروشگاه هاي معتبر كه اجناسي با كيفيت مرغوب و تازه عرضه مي كنند، بخريد. از خريد گذري يا خريد از دستفروشان خودداري كنيد.
2- هنگام خريد آجيل به تازگي آن توجه داشته باشيد. آجيل تازه نبايد هيچ گونه بوي بد داشته باشد. بوي ماندگي، بوي تند و يا بوي ترشيدگي نشانه ناسالم بودن آجيل است.
3-رنگ آجيل را با دست تان امتحان كنيد. اگر دست تان رنگي شد احتمال دارد آجيل ها را با رنگ هاي غير مجاز يا خوراكي رنگ كرده باشند و بايد از خريد آن خودداري كنيد.
4- ازخريد پسته هايي كه زياد خندان هستند خودداري كنيد چون فروشندگان آنها را در ظرف هاي آب جوش مي ريزند و سپس در آب سرد قرار مي دهند تا در اثر شوك حرارتي سر باز كنند و خندان شوند و خب اين شوك حرارتي كيفيت پسته را پايين مي آورد.
5-از مضرات نمك هم كه اطلاع داريد. پس بهتر است تا حد امكان آجيل هاي شور را انتخاب نكنيد.
6-در خريد مغز گردو بايد خيلي دقت كنيد كه كهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر كهنگي، تغيير حالت داده و طعم نامطبوع پيدا مي كند.
7-نكته بسيار مهم ديگر اين است كه آجيل و خشكبار قابليت آلودگي به سموم قارچي نظير آفلاتوكسين را دارند. واحدهاي صنعتي با توجه به وجود پروانه هاي بهشتي، ضوابط و دستورالعمل هاي وزارت بهداشت، ملزم به اندازه گيري آفلاتوكسين روي محصولاتشان هستند. اما در محصولات سنتي آجيل و خشكبار كه به صورت باز و فله اي عرضه مي شود، اين اندازه گيري ها صورت نمي گيرد و محصولات توليدي قابل ارزيابي نيستند.
8-اگرآجيل نوروزي تان زياد آمد و خواستيد آن را كنار بگذاريد، سعي كنيد آجيل را با پوست درون ظرف هاي در بسته و در محلي خشك و خنك قرار بدهيد.
منبع: نشريه زندگي سالم، شماره36